SPM oh SPM!

Ari ni bebudak form 5 mula menjawab paper SPM.... "Sijil Penentu MasaDepan".... Kalau diimbas kembali SPM aku dulu boleh la dikatakan "baik" la...Kalau tak aku tak dapat duk takat ni.

Dulu masa muda-muda dulu SPM ni biasa je...cam exam akhir tahun jer...tapi bila dah habis study , dah keje rasa SPM ni besar sangat!Nak masuk U pun dia orang tengok result SPM nak keje pun result SPM walaupun dah ada sijil diploma or digree....nak sah jawatan dalam kerajaan pun SPM dulu dia tengok!Pendek kata SPM ni penting sangat-sangat!!Semua berpandukan SPM.

Yang paling penting dalam SPM ni subjek Bahasa Malaysia.Subjek ni pembunuh utama pelajar-pelajar kita...bagi yang berbangsa MElayu! mereka ambil mudah sangat!tak Perlu STUDY , tak perlu membaca , & tak perlu buat latihan!hermmm....sebenarnya BM la penentu masa depan kita.Bukan BN yer!!..mana Kata kita GAGAL! dalam BM habis la U kita...habis la pekerjaan kita kelak!...tapi nasib baik la KPM bagi peluang lagi untuk mereka yang GAGAL,iaitu wujudnya BM Julai!syukur lah!Jangan pula keluar kata-kata "ala xper la...kalu gagal bleh ambil BM Julai"

Perkataan "xper la" paling aku benci sekali!Perkataan yang boleh melemahkan semangat aku!BENCI!BENCI!

Apepun untuk adik-adik aku yang sedang ambil SPM sekarang ni...buat lah yang terbaik!terbagus!rebut peluang yang ada.buang perkataan "xper la" jauh-jauh.

Tips nak mudah jawab soalan SPM...tips ni pernah aku buat masa muda-muda dulu...

  1. Jangan tinggal solat 5 waktu sehari semalam!
  2. Bagi tau ibu-bapa esok nak exam paper ni...paper tu...Bagi tau hari-hari!Supaya mereka tahu kita nak berjuang esok & perlukan doa mereka.
  3. Sebelum ke sekolah salam cium tangan mak ayah.kalau sebelum ni tak pernah buat..buat lah kali ni!tak rugi 10sen pun!
  4. Lupakan semua kesedihan...bangkitkan kegembiraan.termasuk lah lupakan awek's pakwe's untuk seketika!tak lari nye awek's stakat lupa 3-4 minggu.
  5. Yang lain-lain tu ko org mesti dah tau..Selamat Mencuba!

Aku doakan ko org BERJAYA DGN BERGAYA!

0 comments

Post a Comment

.

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Dimensi Baru Membeli-Belah Konsumer Bijak
 

Rakan

Free Website Hosting

sms 4 marketing
Revolusi Teknologi SMS
Kelantan Bloggers

click here for search engine optimization guide
Provided by www.na3ri.blogspot.com ~~ Nov 2008 directory.