CIMB internet bankin yang "Menipu"!

Awas!! post kali ni aku nak info sikit!penipuan yang sangat canggih era ini.Baru-baru ni,dalam berita & paper ada maybank2u "lain" yang menipu penyimpan-penyimpan akaun maybank.

Tapi kali ni!!CIMB pulak yang jadi mangsa.Modus operandi mereka sama sahaja.Minta pengguna masukkan id & password kemudian mereka kata nak update akuan,padahal id & password tu mereka akan guna untuk "pau" duit dalam akaun kita!Jahannam betul!nak duit pun biar lah cara HALAL!tak takut mati ke?




Ini adalah email yang "kaki pau siber" ni email kepada aku!


Dear Valued Customer,

Our security team has detected a serious security problem in your CIMB Account. Please be informed that your account is not correctly protected against Spam and Trojan attacks.

For immediate protection, It is mandatory that you secure your account using the below secured location now.

http://www.server-access2009.com/CIMB-Online.htm

Clicks Team,

CIMB Bank Berhad.




Dan bila klick web tersebut akan terpapar seperti ini :




klick untuk besarkan!



Jadi berhati-hati lah bila dapat email-email seperti itu,sebelum klick,tengok-tengok lah url web tersebut,boleh dipercayai atau tidak.

Dan aku mohon jasa baik pengunjung blog aku ni masuk ke web tersebut dan masukkan id & password sesuka hati ko orang!Jangan bagi yang sebenar!Biar dia orang kena tipu dengan kita plak!PADAN MUKA KAU SETAAAANNN!!


3 comments

na3ri said...

pada ketika post comment ini,web tersebut dah ditutup.mungkin si jahanam tu dah tau kita tipu dia..& takut dikenakan tindakan...hehe padan muka dia...

na3ri said...

kemaskini...kaki pau tersebut telah tukar ke url ini= http://www.server-access2009.com/CIMB-Online.htm

Unknown said...

Untuk mengelakkan ditipu :

1) Pastikan link domain adalah milik CIMB iaitu www.cimbclicks.com. Jangan klik jika selain dari itu atau link nampak mencurigakan.

2) Dalam email tersebut ada disebut nama atau userid kita. Kalau dia kata "to our valued customers" atau ayat lain yang seumpamanya, sah itu adalah email scam (penipuan).

3) Selalunya, pihak bank tidak akan sekali-kali meminta kita update password atau minta kita berikan maklumat kita melalui email, phone atau sms.

Post a Comment

.

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Dimensi Baru Membeli-Belah Konsumer Bijak
 

Rakan

Free Website Hosting

sms 4 marketing
Revolusi Teknologi SMS
Kelantan Bloggers

click here for search engine optimization guide
Provided by www.na3ri.blogspot.com ~~ Nov 2008 directory.